Гас
Гас ― горюча суміш рідких вуглеводнів (від C8 до C15) з температурою кипіння в інтервалі 150-250 °C, прозора, безбарвна (або злегка жовтувата), злегка масляниста на дотик, одержувана шляхом прямої перегонки, або ратифікації нафти. Щільність 0,78—0,85 г/см3 (при 20 °C), в'язкість 1,2—4,5 мм2/с (при 20 °C), температура спалаху 28-72 °C, теплота згоряння близько 43 МДж/кг
Гас застосовують як реактивне паливо, горючий компонент рідкого ракетного палива, пальне при випалюванні скляних і фарфорових виробів, для побутових нагрівальних та освітлювальних приладів, в апаратах для різання металів, як розчинник (наприклад для нанесення пестицидів), сировина для нафтопереробної промисловості. Гас може використовуватися як замінник зимового і арктичного дизельного пального для дизельних двигунів. Однак необхідно додати протизношувальні і цетаноповышающие присадки. Цетанове число гасу близько 40, ГОСТ вимагає не менше 45. Для багатопаливних двигунів (на основі дизельного двигуна) можливо короткочасне застосування чистого гасу. Взимку допускається додавання до 20 % гасу в літнє дизельне паливо для зниження температури застигання, при цьому не погіршуються експлуатаційні характеристики. Застосовується також для промивання механізмів, для видалення іржі.
Авіаційний гас, або авіагас, служить у турбогвинтових і турбореактивних двигунів літальних апаратів не тільки паливом, але також холодоагентом і застосовується для змащування деталей паливних систем. Тому він повинен володіти хорошими протизношувальні (характеризують зменшення зношування тертьових поверхонь у присутності палива) і низькотемпературними властивостями, високою термоокислювальною стабільністю і великою питомою теплотою згоряння.
Гас технічний використовують як сировину для піролітичної отримання етилена, пропілену і ароматичних вуглеводнів, у якості палива в основному при випалюванні скляних і фарфорових виробів, як розчинник при промиванні механізмів і деталей. Деароматізірованний шляхом глибокого гідрування гас (містить не більше 7 % ароматичних вуглеводнів) — розчинник у виробництві ПВХ, полімеризацією в розчині. В гас, що використовується в мийних машинах, для попередження накопичення зарядів статичної електрики додають присадки, що містять солі магнію і хрому.
Освітлювальний гас застосовують в гасових або в калильных лампах, а також в якості палива (доерогаз, примус) і розчинника. Якість такого гасу в лампах визначається в основному висотою некоптящего полум'я. Істотний вплив чинить саме якість і склад гасу. Поліпшення якостей гасу може сприяти гідроочищення.
Гас ТС-1 Отримують прямою перегонкою сірчистих нафт (цільова фракція 150-350 °C). У разі високого вмісту сірки і меркаптанів проводять гідроочищення або демеркаптизацию, після чого використовують у суміші з прямогонной фракцією. Зміст гідроочищені компонента обмежують концентрацією 70 % для запобігання зниження протизносних властивостей палива. Найбільш поширений вид авіагасу для дозвукових авіації. Використовується як військової, так і цивільної техніки. Так само застосовується для збагачення методом флотації.
Найменування показника | Норма по ГОСТ (ТУ) |
---|---|
Плотность при 20°С, кг/м3, не менее | 780 |
Фракционный состав: | |
температура начала перегонки, °С | 150 |
10% отгоняется при температуре, °С, не выше | 165 |
50% отгоняется при температуре, °С, не выше | 195 |
90% отгоняется при температуре, °С, не выше | 230 |
98% отгоняется при температуре, °С, не выше | 250 |
Кинематическая вязкость, мм2/с (сСт): | |
при 20°С, не менее | 1,3 (1,3) |
при -40°С, не более | 8 (8) |
Низкая теплота сгорания, кДж/кг, не менее | 43120 |
Высота некоптящего пламени, мм, не менее | 25 |
Кислотность, мг КОН на 100 см3 топлива, не более | 0,7 |
Йодное число, г йода на 100 г топлива, не более | 2,5 |
Температура вспышки, определяемая в закрытом тигле, °С, не ниже | 28 |
Температура начала кристаллизации, °С, не выше | -50 |
Термоокислительная стабильность в статических условиях при 150°С, концентрация осадка мг на 100 см3 топлива, не более | 18 |
Массовая доля ароматических углеводородов, %, не более | 22 |
Концентрация фактических смол, мг на 100 см3 топлива, не более | 3 |
Массовая доля общей серы, % , не более | 0,2 |
Массовая доля меркаптановой серы, %, не более | 0,003 |
Массовая доля сероводорода | отсутствие |
Испытание на медной пластинке при 100°С, 3 ч. | выдерживает |
Зольность, %, не более | 0,003 |
Содержание водорастворимых кислот и щелочей | отсутствие |
Содержание мыл нафтеновых кислот | отсутствие |
Вміст механічних домішок та води | відсутність |
Взаємодія з водою, бал, не більше | |
а) стан поверхні розділу | 1 |
б) стан розділених фаз | 1 |